תמ"א 38 בירושלים - השינוי בגישה

השינוי בגישתה של עיריית ירושלים בשנים האחרונות ותמיכתה בקידום תמ"א 38, הובילו לאופטימיות בקרב יזמים ולקיומם של עשרות פרויקטים בתחומה, לצד עשרות רבות הנמצאים בהליכי רישוי

כידוע, מדובר בתוכנית אשר נועדה לחיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. ואולם, ייחודה של העיר מבחינת אופי הבנייה המסורתי ותנאי השטח דרשו התאמות למאפיינים אלו. לכן, תכנית מתאר ארצית 38 בירושלים הותאמה למרקם האדריכלי וההיסטורי הייחודי לעיר, באופן המשלב רצון למתן פתרונות ריאליים ומהירים למצוקת הדיור, עם חשיבה קדימה על התחדשות עירונית מקיפה וכוללת, זאת בניגוד לדירות בתל אביב שמקבלים גישה שונה.


 תמ"א 38 בירושלים


גוף מיוחד בעירייה שמתמקד בהתחדשות עירונית

למען קידום מטרות התחדשות עירונית וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, הוקם בעירייה גוף מיוחד האחראי על ריכוז כל פעילות הקשורה להתחדשות עירונית ותמ"א 38. הגוף יספק תמריצים ויסייע גם בכל הקשור לקבלת היתרי בנייה בהליך מזורז ופטור מהיטלי השבחה. בתוך כך, מי שמעוניין ליזום פרויקט תמ"א 38 בירושלים יוכל לזכות בתוספת בנייה של עד 2 וחצי קומות לבניינים בני 5 קומות או עם יותר מ- 20 דירות למכירה, וזאת במידה שהבניין ממוקם באזורים מועדפים. בנוסף, במסגרת פרויקטים אלו יחוזקו וישופצו מבנים ויוקם ממ"ד בכל דירה. יחד עם זאת, על מנת לקבל היתר לתמ"א 38 יש לעמוד במספר תנאים בסיסיים כדוגמת תצהיר הסכמת שכנים, הוכחת בעלות ואישור של מהנדס העיר.

 

זכאות להטבות נוספות בהתאם לאזור בירושלים

למי שמתעניין בפרויקטי תמ"א 38 ירושלים חשוב לדעת, שקיימים אזורים שהעירייה נתנה להם עדיפות ראשונה לאור צורך מיידי בחיזוק מפני רעידות אדמה. זאת בנוסף להיותם אזורים הנדרשים לתמריץ כלכלי וסיוע בקבלת תוספות בנייה. אזורים אלו כוללים את השכונה המרכזית והוותיקה עיר גנים, המאופיינת בבתי שיכונים מיושנים והמתוכננת לעבור מתיחת פנים לשכונה מודרנית ומפותחת.  אזורים נוספים בהם ניתן לבצע פרויקטים של תמ"א 38 הינם בשכונת קטמון, קריית מנחם וקריית משה. מנגד, האזורים המוכרזים כעיר היסטורית או אזורי שימור כמו שכונת בקעה, מושבה גרמנית, קריית הממשלה, מרכז העיר, רוממה, נחלאות  ורחביה - לא יזכו להטבות נוספות במסגרת תמ"א 38. זאת בשל היותן נחשבות לשכונות בעלות שווי קרקעות גבוה מאוד, ולכן אינן נדרשות לתמריץ כלכלי. 

קראו עוד: תמ"א 38 להתמודדות עם המצב הביטחוני
קראו עוד: תמ"א 38 - התמודדות עם התנגדויות מצד הדיירים