תמ"א 38 - התמודדות עם התנגדויות מצד הדיירים

כל מי שמעוניין לבצע פרויקט תמ"א 38 ירושלים או בכל מקום אחר בארץ, נדרש לקבל את הסכמת רוב דיירי הבניין. ואולם לא אחת מקרה של דייר סרבן עלול למנוע את ביצועו של כל הפרויקט

יחד עם זאת, קיימות מספר דרכים המאפשרות להתמודד מול דיירים סרבנים בפרויקטים של תמ"א 38, אותן חשוב להכיר ולהיעזר בהן בצורה נכונה.


תמ"א 38 - התמודדות עם התנגדויות מצד הדיירים

להבין את משמעות וכדאיות פרויקט תמ"א 38

בתור התחלה, קידום מיזם תמ"א 38 בירושלים או בערים אחרות דורש הצגה של הנושא בפני הדיירים באופן מקצועי, ברור ומפורט. לשם כך יש להיעזר באנשי מקצוע שונים המכירים תחום זה היטב, כדוגמת יזמים, מהנדסים, אדריכלים, עורכי דין ונציגי התחדשות עירונית מטעם העירייה. אנשי מקצוע אלו יכולים לספק לדיירי הבניין תמונה מדויקת אודות מאפייני הפרויקט ומשמעותו, היתרונות הגלומים בו ומידת כדאיותו. מעל הכול, יש להסביר לדיירים את הסכנה הממשית הקיימת בארץ מרעידות אדמה, והיותה חמורה יותר במבנה שאינו מחוזק כראוי כנגדן.

 

התנהלות מתוך הקשבה ובשקיפות מלאה  

אמצעי נוסף המעודד הסכמת דיירים לביצוע פרויקט תמ"א 38 , הינו התנהלות בשקיפות מלאה מולם לכל אורך המיזם מתחילתו ועד סופו. גישה זו תמנע תחושה של חוסר ודאות או קיפוח בקרב דיירים ותגדיל את הסיכוי להסכמה ושיתוף פעולה. שקיפות משמעה הצגה באופן ריאלי של הקשיים העלולים להופיע בפרויקט, מעצם היותו הליך ארוך ומורכב, ומצד שני הצגה של יתרונותיו כמו הגדלת שטח הדירה ועליית ערכה. כמו כן, במקרה של דייר סרבן חשוב לטפל בדרכי נועם, לנסות להבין את האינטרס האישי שלו שגורם לו לעמוד בסירובו, ולנסות לפתור בעיות אלו ביחד עמו.

 

סיוע החוק כנגד סרבני תמ"א 38

במידה וכל אמצעי אחר לא עזר, ועדיין קיים מיעוט קריטי של  דיירים סרבנים בבניין המונעים את ביצוע הפרויקט, ניתן לפנות אל החוק ומערכת המשפט. המערכת לא אחת מאשרת את הפרויקט למרות סירוב הדיירים, ולעיתים אף מחייבת את הדייר הסרבן בתשלום הוצאות משפט ופיצויי נזיקין לשאר הדיירים. זאת לאחר בחינה של סיבות ההתנגדות והשלכותיהן על הדיירים האחרים בבניין.

קראו עוד: 10 טיפים לביצוע מוצלח של פרויקט תמ"א 38 בבניין שלכם
קראו עוד: תמ"א 38 בירושלים - השינוי בגישה